آلبالو

همه جوره

آلبالو

همه جوره

مهدی مهدوی‌کیا: بازی سختی داریم؛ هواداران صبور باشند

"همچنان آرام و باهوش" این تیتری بود که روزنامه فرانکفورتر آلگمانیته برای بازیکنی استفاده کرد که موفق‌ترین بازیکن ایرانی در اروپا به حساب می‌آید. هر چند مهدی مهدوی‌کیا به دلیل مصدومیت‌های پیاپی در دو فصل اخیر نمایش گذشته را ارایه نکرده اما، او همچنان بهترین ایرانی در اروپاست. این مهم نیست که رسانه‌های آلمانی به خاطر نیمکت نشینی‌های اخیر به مهدوی‌کیا به او خرده گرفته‌اند. مهم این است که پس از ماه‌ها دوری بازیکنی به تیم ملی ایران برگشته که حضورش در جمع مردان تیم ملی - حتی اگر آماده هم نباشد، که این طور نیست نقطه قوتی برای تیم ایران به حساب می‌آید.

مهدی مهدوی‌کیا در گفت‌وگو با عادل فردوسی پور در برنامه ی نودپرسش‌هایی درباره وضعیت اینتراخت فرانکفورت، شرایط خودش در این تیم و بازگشت‌اش به تیم ملی پاسخ گفت:

* اگر موافق باشید با صحبت درباره اینتراخت فرانکفورت گفت‌وگو را شروع کنیم. تیم‌تان وضعیت خیلی خوبی در بوندسلیگا ندارد.

- بله. متاسفانه ما فصل را خیلی بد شروع کردیم. سال قبل بازی اول مقابل هرتابرلین را بردیم و تا هفته‌ها توانستیم نتایج خوبی بگیریم. اما، این فصل در بازی نخست مقابل هرتابرلین شکست خوردیم و حالا پس از هفت هفته در قعر جدول هستیم. وقتی به برلین در زمین خودمان باختیم سه بازی خارج از خانه داشتیم که متاسفانه در این سه بازی هم نتیجه لازم را نگرفتیم.

* پس با این وضعیت خیلی نباید به اینتراخت امیدوار باشیم؟

- در هر صورت در فوتبال چنین اتفاق‌هایی می‌افتد. اما، من معتقدم که می‌توانیم با یک برد شرایط‌مان را عوض کنیم.

* شایعه شده که سران باشگاه اینتراخت فرانکفورت قصد دارند فونکل را اخراج کنند.

- نه، چنین چیزی واقعیت ندارد و مربی دارد کارش را ادامه می‌دهد. گفتم در هر صورت ما با یک برد وضعیت جدیدی را تجربه می‌کنیم. خودتان می‌دانید وقتی تیمی به پایین جدول رفت بالا آمدن‌اش سخت است. هم فشار رسانه‌ها زیاد می‌شود و هم اینکه تیم به لحاظ روحی دچار افت می‌شود اما، در تیم اینتراخت این پتانسیل وجود دارد که پس از یک برد تیم روند صعودی‌اش را شروع کند.

* تیم امسال اینتراخت بهتر است یا تیم فصل قبل؟

- ما این فصل مهره‌های خوبی را جذب کردیم. سال قبل یک ملی‌پوش اتریشی را گرفتیم که متاسفانه او امسال مصدوم شد. ما در این فصل تیم پرمهره‌ای داریم. مشکل‌مان بازیکن نیست. مشکل این است که نتوانسته‌ایم به برد برسیم.

* در این فصل چندان بازی نکرده‌اید. ظاهرا وضعیت برای شما چندان خوب پیش نمی‌رود.

- من در نیم فصل دوم مصدوم شدم و همین مصدومیت من را از دیگر بازیکنان عقب انداخت. وقتی هم به اردوی تیم برگشتم به دلیل درد از ناحیه زانو چند روزی تمرین نکردم. با این حال فصل را به عنوان مدافع راست شروع کردم و در هفته دوم برای تیم بازی کردم اما، بازیکن ثابت نبودم. می‌دانید که احتمال تعویض مدافع راست خیلی کم است. وقتی تیم جلو است در پست هافبک معمولا تعویض انجام می‌شود و اگر تیم هم عقب باشد به مدافعان اضافه می‌شود. به همین دلیل من فرصت‌ زیادی برای بازی در دفاع راست را نداشتم. من می‌توانم در سه پست دفاع، هافبک و گوش راست بازی کنم. بنابراین در صحبتی که با مربی تیم داشتم به او گفتم که دیگر نمی‌خواهم دفاع راست باشم و در تمرینات اخیر هم به عنوان هافبک راست بازی کرده‌ام.

* به تیم ملی برسیم. نظر کاپیتان تیم ملی درباره تیم فعلی چیست؟

- فکر می‌کنم تیم خیلی جوان شده و خیلی از بازیکنان بازی‌های اولی است که برای تیم ملی انجام می‌دهند. با این حال به غیر از جوانان بازیکنان با تجربه هم حضور دارند که این باعث می‌شود تیم تلفیقی از باتجربه‌ها و جوانان بشود.

* چه قدر این تیم فعلی به تیم مایلی کهن در جام ملت‌های آسیا 96 شباهت دارد. تیمی که شما اولین بازی ملی را در آن انجام دادید؟

- همیشه مقایسه کردن بین دو تیم سخت است. آن تیم به کل جوان بود اما، در تیم فعلی تلفیقی از جوانان و با تجربه‌ها را می‌بینیم.

* گویا بازی ایران مقابل عربستان را ندیدید؟

- متاسفانه در زمان بازی تیم ملی در آلمان نبودم و نتوانستم بازی را ببینم. به هر صورت مساوی با عربستان آن هم در خانه حریف نتیجه ارزشمندی است.

* بازی با کره شمالی می‌تواند حساس‌ترین بازی ما با این تیم باشد. نظر شما چیست؟

- کره شمالی تیمی کاملا تدافعی است. باید با این تیم با حوصله بازی کنیم. در دوره قبل به یاید دارید که ما به سختی و بای کل که آن هم از روی ضربه پنالتی بود به گل رسیدیم. آنها در ضد حمله قوی هستند. ما باید با حوصله مقابل‌شان بازی کنیم و انتظارمان از هواداران این است که برای پیروزی تیم ملی صبور باشند. مطمئن باشند که ما می‌توانیم کره شمالی را شکست دهیم.

* آینده را برای تیم ملی چگونه می‌بینید؟

- ما از قدرت‌های برتر فوتبال آسیا بوده و هستیم. در گروه‌مان دو حریف دیرینه یعنی عربستان و کره‌جنوبی حضور دارند. نباید از کره شمالی و امارات غافل باشیم. در مقدماتی جام جهانی 98 در هفته آخر دچار مشکل شدیم. این بار باید کار را تا قبل از بازی آخر قطعی کنیم.

* کار کردن با علی دایی که روزگاری هم بازی شما بوده چگونه است؟

- این نخستین باری نیست که هم بازی سابقم سرمربی شده است. وقتی در هامبورگ بودم توماس دال اول همبازی‌ام بود و پس از آن سرمربی تیم شد. با این حال تیم ملی شرایط متفاوتی دارد. تیم ملی مال مملکت است و همه ما برای موفقیت تیم ملی تلاش می‌کنیم.

* پس هیچ اختلافی با سرمربی تیم ملی ندارید؟

- من هیچ وقت در فوتبال با کسی اختلاف نداشته‌ام. فوتبال ارزش این را ندارد که شما به خاطر آن با کسی اختلاف داشته با شید چرا که یک روز فوتبال تمام می‌شود و شما می‌مانید. ما هم که کم کم به آخر راه رسیده‌ایم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد